Innovaties in de zorg gaan zo langzaam?

Samen maken we een wereld van verschil, maar ..."Stick to the plan"!

Innovaties in de zorg. We volgen ze op de voet. Samen maken we een wereld van verschil, maar ..."Stick to the plan"! Arnold Sikkel, partner en architect van EGM over waarom innovaties in de zorg toch zo langzaam moeten gaan.

De vakantietijd is bij uitstek het moment om boeken te lezen. Heerlijk rustig op het moment dat jij dat wilt. Geen iPhone of iPad om je heen met hun audiosignalen die schreeuwen om aandacht. Boeken lezen in de vakantie is ook voor architecten met een drukke praktijk een heerlijk ontspannende bezigheid. Dit jaar had ik twee boeken bij me. Met één van de boeken ben ik al wat langer bezig. De titel luidt "Vergeten Koninkrijken. De verborgen geschiedenis van Europa" van de hand van Norman Davies en vertaald door Bookmaker. Het is een fantastisch boek dat gaat over het ontstaan van Europa in de periode vanaf circa 450 na Christus tot en met de Middeleeuwen. Het boek is bijna 900 pagina's dik en heel zwaar om vast te houden. Het gevolg is dat je delen leest en het dan vervolgens even weglegt. Deze zomer heb ik gelezen over het Koninkrijk van Aragon. Een rijk ontstaan in Catalonië dat zich over de Middellandse Zee uitstrekte tot en met delen van Griekenland.

 

Breakthrough: from innovations to impact

Dat het boek zo zwaar is heeft echter ook weer een voordeel. Het creëert ruimte voor een ander boek. De titel daarvan luidt "Breakthrough: from innovations to impact". Het is een geschenk van Paul Baan. Paul Baan hebben collega Victor de Leeuw en ik ontmoet na een interview op BNR radio, waarin we een aantal statements over onze passie "bouwen voor de zorg" konden uitspreken. Paul had dat interview in de auto gehoord en ons uitgenodigd voor een gesprek. In dat gesprek kwam aan de orde dat Paul het vehikel The Owls Foundation gebruikt als platform voor denkers en doeners uit de maatschappij om na te denken over innovaties. In de uitgave Break Through is een aantal cases verzameld, waarin uiteengezet wordt hoe innovaties kunnen worden geëntameerd en geïmplementeerd.

 

Innovaties in de zorg

Mijn aandacht werd getrokken door innovaties in de zorg. Experimenten van de Mayo Clinics in Amerika en innovaties in Nederland worden met elkaar in verband gebracht en vergeleken. Hieruit blijkt dat er in de innovatieve wereld van de zorg overeenkomsten en richtingen te bespeuren zijn. Innovaties in de zorg gaan langzaam, tergend langzaam. Er staat ook veel op het spel. Niet alleen geld, maar ook reputaties. Het is aannemelijk dat in de zorgwereld de oudere kwetsbare patiënten de meeste aandacht moeten krijgen en dus tijd en geld vragen. Een openbaring voor mij was het lezen van de denkprocessen bij de innovaties in de zorg. Zorgpaden bedenken, families betrekken in het zorgplan, de eerste lijn mobiliseren, e-Health slim toepassen en vooral(!) niet afwijken van de gemaakte afspraken. Door niemand niet. Daarna zijn de resultaten verbluffend.

 

Onze ambitie

Datzelfde verschijnsel komen wij als architecten voor de gezondheidszorg tegen in onze projecten. Nieuwe ideeën over de opzet van een afdeling van een ziekenhuis zijn niet zomaar gerealiseerd. Veel innovaties in ziekenhuisgebouwen zijn gebaseerd op organisatorische aanpassingen en veranderingen. En ook voor deze professionals geldt dat men alles wenst behalve veranderingen. Gelukkig zijn er de uitzonderingen. EGM wil voorop lopen als het gaat over het denken over vernieuwingen voor de zorg; of het nu gaat over de polikliniekenstructuur en de processen, het OK- complex of bijvoorbeeld de verpleegafdelingen van het ziekenhuis. Onze laatste projecten getuigen van die inzet en ambities. Ik denk daarbij aan het nieuwe Reinier de Graaf Gasthuis in Delft, het Ikazia ziekenhuis en het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam en het ziekenhuis op Curaçao. Zij bewijzen de innovatie, maar om het zover te brengen is veel, heel veel energie besteed aan ontwerpen en overleggen.

Het klinkt vaak zo eenvoudig en toch gaan er volgens de beschrijvingen jaren overheen voordat er resultaten worden geboekt. En vooral dat laatste is jammer. Zeker voor de patiënten en medewerkers.

Innovaties in de zorg, zo blijkt ook uit onze eigen praktijk, gaan langzaam, o zo langzaam...