Facilitair manager betrekken bij ontwerp

Eric Wendel in Zorginstellingen: 'Facilitair manager claim uw plaats in het ontwerpproces.'

Je koopt vandaag de dag geen woning meer zonder dat er gekeken wordt naar de staat van het onderhoud en het energiegebruik. Ook de keuze voor een auto is op meer gebaseerd dan de pk's en de kofferruimte. Des te vreemder is het dat bij nieuwbouwtrajecten de uiteindelijke beheerder van een zorggebouw bij wijze van spreken vaak pas bij de sleuteloverdracht de handleiding krijgt overhandigd.

Zinnen die je geregeld hoort, zijn: 'Ze hebben al zoveel aan het hoofd', 'De winkel moet wel openblijven', of: 'Bouwen en beheren zijn twee werelden'. Hoe goed bedoeld ook, de afwezigheid van de uiteindelijke facilitair managers aan de ontwerptafel bij verbouw of nieuwbouw wreekt zich in het eindgebruik op tal van punten en kost uiteindelijk veel: tijd, geld, ergernis en uiteindelijk patiënten en personeel!

Bemoeienis in de vervolgfasen

Gebruikersoverleg is een bekend fenomeen in het ontwerpproces voor gebouwen in de Cure en Care. Medische professionals krijgen hierbij veel aandacht zodat er een efficiënt en doelmatig zorgproces binnen het gebouw kan worden gerealiseerd. Dit terwijl de eigen facilitair manager of medewerker die de gebruikers al zo goed kent - met al hun wensen en gewoonten, hoe 'bijzonder' soms ook, niet zelden pas bij oplevering geconfronteerd wordt met de uitkomsten van het ontwerp, of erger: het gebouw.

Afwezigheid van de Facilitair Manager wreekt zich in het eindproces

Eric Wendel, partner en architect bij EGM

Voeding geven aan het ontwerpproces

Heel Nederland ziet de zorgkostenstijging als één van de grootste problemen van ons land. Vanzelfsprekend wordt ook gekeken of de zorggebouwen in aanleg en beheer efficiënter kunnen. Ook hier geldt: de kennis en specifieke expertise van het 'huis', de wijze van werken en de mensen - patiënten én professionals - moeten voeding geven aan een optimaal ontwerpproces. Met als uitkomst een uitstekend passend en te beheersen zorggebouw.

Delftse Model

In Delft verrees in 2015 het nieuwe Reinier de Graaf Gasthuis, ontwikkeld en gebouwd volgens het zogenaamde Delftse Model: beginnen met een heldere kaderstelling, opdrachtgever zelf verantwoordelijk en leidend in elke fase, bestuurder op afstand (zelf geen deelnemer), versterkte integratie bij en met externe partijen, effectief en strak gebruikersoverleg én eigen (facilitaire) mensen in de projectteams. Dit heeft geleid tot een mooi, prettig en gastvrij ziekenhuis. 

 

Een gebouwde omgeving die mede bepaald werd én wordt door de betrokken inzet van de eigen facilitaire kennis, kwaliteiten en ambities. Dus facilitair manager, bewijs uw organisatie en patiënt een dienst en claim uw plaats in het ontwerpproces!