Ds. Abraham Hellenbroekschool

Duurzame nieuwbouw opgezet als dorpsgemeenschap, Zwijndrecht

Altijd in verbinding met elkaar

De dorpse opzet met vier huisjes geeft de kinderen een gevoel van geborgenheid. Ze zijn samen op school, maar elke groep heeft wel zijn eigen herkenbare plek.

1 / 12

2 / 12

3 / 12

4 / 12

5 / 12

6 / 12

7 / 12

8 / 12

9 / 12

10 / 12

11 / 12

12 / 12

X

Voor de ruim 200 leerlingen van de reformatorische Ds. Abraham Hellenbroekschool was een nieuw gebouw nodig. Het schoolgebouw uit 1975 was sterk verouderd, onoverzichtelijk en donker. De gemeente Zwijndrecht bood de mogelijkheid voor nieuwbouw, mits de geldende BENG-norm werd gehaald. Dit had een voor de school verrassend ontwerp als resultaat: een transparant en licht gebouw, waarin kinderen makkelijk hun weg kunnen vinden en iedereen met elkaar verbonden is.

 

Ensemble van vier huisjes ‘Rondom de Brink’

Overzichtelijk, kleinschalig en transparant. Dat waren de uitgangspunten voor de nieuwe school. EGM’s antwoord met concept ‘Rondom de Brink’ sprak de school direct aan. In dit ontwerp liggen vier gebouwdelen als een dorpje rondom een brink; daaromheen loopt een transparante gang. Die verbindt en brengt overzicht, licht en lucht in het gebouw. Elke leeftijdsgroep heeft een apart huisje, met een eigen leerplein dat op een vanzelfsprekende manier doorloopt in de gezamenlijke ruimte. Elk gebouwdeel is anders en door de gekozen dakvormen ontstaan er bijzondere en prettige leslokalen met veel hoogte. Een vorm die past bij de visie van de school en tegelijkertijd toekomstwaarde biedt.

 

Geborgen en veilig gevoel

De kleinschalige opzet biedt de kinderen geborgenheid, een plek waar ze zich gezien en veilig kunnen voelen. Waar ze samen en bij elkaar betrokken zijn, maar wel met een eigen locatie voor elke groep, met ook een eigen kleur. Als de bel gaat, komen maximaal drie klassen tegelijk uit op een van de drie kleinere leerpleinen. Kinderen verdrinken zo niet in de massaliteit. De multifunctionele kleutergymzaal is met verplaatsbare wanden makkelijk om te toveren tot een ruimte voor bijeenkomsten en ouderavonden. Het mooiste uitzicht op de patio heb je vanaf de brede, houten tribunetrap met een loop- en een zitgedeelte. Deze loopt naadloos door in een groot multifunctioneel meubel op het leerplein.

 

Al onze wensen zijn heel creatief opgelost. Dat er nu vier gebouwen staan had niemand van tevoren kunnen bedenken

Freek van Baarle, directeur Ds. Abraham Hellenbroekschool

 

Duurzaam gaat verder dan energiezuinig

Naast het behalen van de BENG-norm wilde de basisschool in Zwijndrecht nog een stapje verder gaan als het gaat om duurzaamheid en circulariteit. Zo zitten er in het gasloze gebouw twee warmtepompen en liggen er meer dan honderd zonnepanelen op het dak. De puntdaken geven elk huisje een eigen karakter, maar dragen door de vorm ook bij aan een duurzame en energiezuinige installatie, grotendeels gebaseerd op natuurlijke toevoer en warmteterugwinning. Verder ligt er een lagetemperatuurvloerverwarming met een WKO-installatie, heeft het gebouw een hoge isolatiewaarde en zijn er nauwelijks afvalstromen. De luchtkwaliteit wordt met CO2-melders continu gemonitord en ingeregeld. Elk huisje heeft zijn eigen entree en installaties en kan indien nodig ontkoppeld worden en een andere functie krijgen.

 

Oude materialen hergebruikt

De constructie van het gebouw is uit hout opgetrokken, waarbij de balken en spanten in elk gebouwdeel in het zicht zijn gelaten. Dit zorgt voor een warme uitstraling, en hout houdt ook CO2 vast gedurende de levensduur. Daarnaast zijn er zo veel mogelijk materialen en producten uit het oude gebouw hergebruikt. Denk aan lichtarmaturen, toiletpotten, wastafels, infraroodkranen, ledpanelen, systeemplafonds, wanden en pantrymeubels. Ook is de buitenruimte met vijftig procent vergroend ten opzichte van de oude situatie en komen alle schoolpleintegels van de oude locatie.

 

Daglicht zorgt voor natuurlijke sfeer

In het frisse, functionele en sfeervolle schoolgebouw heeft alles een logische plek, waardoor het een prettige werkomgeving is voor leraren en onderwijsondersteuners. Het daglicht krijgt door de grote ramen en het open dakvenster alle ruimte, wat zorgt voor een natuurlijke sfeer. Zo heeft elk leslokaal een groot raam met breed kozijn waarin kinderen graag zitten om te lezen. De personeelskamer biedt zicht op het groene speelplein en is huiselijk ingericht. Een aangename plek om in de pauze even tot rust te komen en aan het einde van de dag bij te praten. 

 

Fotografie: Scagliola + Brakkee, J. Mol (luchtfoto)

Wilt u meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact met ons op!