Customer Experience in de zorgarchitectuur

EGM over de Evidence Based Design-tool en het ontwerpproces bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis

Op 20 november 2015 werd er in het Jeroen Bosch Ziekenhuis een symposium gehouden over 'Customer Experience in de zorgarchitectuur'. Met als centrale vraag hoe we een omgeving kunnen creƫren waar gebruikers zich gezond en gelukkig voelen. Gijs Raggers, partner en architect bij EGM, belichtte het ontwerpproces en de architecturale uitdagingen bij de realisatie van het Jeroen Bosch Ziekenhuis. AnneMarie Eijkelenboom, architect bij EGM, liet zien hoe de Evidence Based Design-tool ingezet kan worden bij vraagstukken over zorghuisvesting. Deze bijeenkomst werd georganiseerd door het Kenniscentrum 60plus in samenwerking met EGM architecten, het Jeroen Bosch Ziekenhuis en ID/Lab.

Customer experience: architectuur, ontwerp en psychologie

Hoe een gebouw of omgeving beleefd en geleefd wordt door zijn gebruikers wordt niet alleen bepaald door architectuur. Andere factoren zoals kleur, licht, lucht en geluid hebben direct verband met ons welbevinden en welzijn. Klantvriendelijke architectuur, heldere lay-out, vraaggestuurde bewegwijzering en klantgeöriënteerde way-finding worden vaak over het hoofd gezien. Erger nog: door onkunde of besparingsdrift gedegradeerd van ‘need to have’ naar ‘nice to have’. Een effectieve implementatie van deze essentiële elementen zorgt voor een aangename customer experience en een bewezen kostenverlaging. 

Gijs Raggers: ‘van opdracht tot realisatie van een klantvriendelijk ziekenhuis’.

Voor EGM architecten was het een uitdaging een ziekenhuis te ontwerpen dat alle medische disciplines verenigt onder één dak en efficiënte onderlinge samenwerking optimaliseert, zonder afbreuk te doen aan de patiëntbeleving. Om dit te kunnen realiseren is het van belang om hierop al in de ontwerpfase te anticiperen. Gijs belicht het ontwerpproces en de architecturale uitdagingen bij de realisatie van het Jeroen Bosch Ziekenhuis.

Annemarie Eijkelenboom: ‘Evidence Based Design-tool’.

Evidence Based Design kan bijdragen aan geluk en gezondheid; de totaalervaring van de patient. De ruimtelijke omgeving heeft hier invloed op, maar om te weten hoe precies en hoe je daar met het ontwerp op kan inspelen, daar heb je Evidence Based Design voor nodig. Waarom is het complex om een totaalervaring te creëren? Ten eerste zijn wensen strijdig Ten tweede is niet iedereen hetzelfde en heeft dezelfde wensen. Ten derde moet je alle aspecten die invloed hebben op de ervaring uiteenrafelen en isoleren om te leren kennen. En tenslotten is synthese nodig om er een geheel van te maken.  In de Evidence Based Design-tool is kennis op dit gebied gestructureerd en toegankelijk gemaakt, zodat we betere gebouwen kunnen ontwerpen.